V čem podnikáte? Vyrábíte produkty? Jak jste na tom s obaly? Určitě jste slyšeli nesčetněkrát, že obal prodává. Je to tak. Lidé jedí očima. Když přijdete do restaurace, netěšíte se jen na požitky chuti, ale jíte také zrakem a čichem. Představte si situaci, že Vám v luxusní restauraci přinesou lahodné jídlo, které bude odpudivě vypadat. Pochutnáte si na něm? Pravděpodobně ne. Budete natolik znechuceni, že nedokážete pozřít ani sousto. Podobné je to také s obaly. Když uvidíte jogurt, jehož obal září a evokuje chuť ovoce, bezvadné trávení a zdraví, patrně se pro něj také rozhodnete. Samozřejmě se nezřídka stává, že obal je příliš exkluzivní a zboží za mnoho nestojí. Tak by to nemělo být. Realita chuti by natěšeného zákazníka rozhodně neměla přivádět ke zklamání.
Obalový design je poměrně nový obor. Vždy se vyráběli obaly, ale grafici se na obaly nezaměřovali primárně. V současné době je to jiné, v oblasti polygrafie najdeme jak grafiky, tak výtvarníky, tak i technology, kteří se zabývají návrhy a zpracováním obalů.
Náročné technologie tisku
Samotné technologie tisku jsou poměrně náročné. Jsou to náročnější technologie než standardní ofset, který se využívá například pro tisk novin, časopisů, knih a standardních tiskovin.
Také materiály, které se potiskují, vyžadují specifickou přípravu. Například hliníkové fólie, plechovky atd.
Jaké technologie se využívají při tisku obalové techniky? Je to různé. Nejčastěji se jedná o flexografii nebo hlubotisk. U jednodušších grafik se využívá například suchý ofset, který ovšem s klasickým ofsetem nemá mnoho společného.
Obal sice prodává, ale jako výrobce byte měl myslet také na to, že čím exkluzivnější obal, tím více peněz. Cena produktu se díky obalu může výrazně prodražit. Je tedy na místě nalézt kompromis mezi cenou a efektivitou, což rozhodně není nijak snadné.