O tom, že zplodiny z výfukových plynů automobilů nejsou nic příjemného, asi není třeba hovořit. V posledních letech se o ni však čím dál častěji mluví nejen v souvislosti s obecným zdravím obyvatelstva, ale také s globálními změnami klimatu. A zde často řidiči protestují, neboť ve srovnání s některými jinými znečišťovateli údajně auta nemají až takový vliv. Ukazuje se však, že to není až taková pravda. V první řadě si musíme přiznat, že výfukové plyny jsou rozhodně toxické a plné škodlivin. Jistě, nyní máme bezolovnatý benzín, avšak ani s ním to v podstatě není žádná sláva.
To ostatně může potvrdit každý, kdo bydlí ve větším městě. Ukazuje se, že právě kvůli znečištěnému ovzduší je zde podstatně více úmrtí, než na venkově, kde je vzduch relativně čistý. V podstatě tak kvůli svému pohodlí přispíváme k úmrtí jiných lidí. Je to ovšem nepřímé, takže to valnou část z nás nijak netrápí. Dobrá, ale co vliv na globální změny klimatu? Může být skutečně tak velký, zvláště když jsou stále dokonalejší a ekologičtější motory, o protlačování elektrických automobilů nemluvě? Je pochopitelné, že mnoho lidí o tom pochybuje. Ovšem často přitom zapomínají na několik základních skutečností.
V první řadě je aut nejen na našich silnicích, ale na celém světě, čím dál víc. A na mnoha místech emisní normy nemají. Také je tu fakt, že jistě, nová auta jsou podstatě ekologičtější, ale kolik z nás si kupuje nová auta, a kolik raději sáhne po starším a ojetém? A pokud jde o emisní kontroly, všichni dobře víme, jak to na nich často vypadá.I to jsou důvody, proč se auta řadí mezi jedny z největších celosvětových znečišťovatelů ovzduší. Bohužel, za současné politické a ekonomické situace to není problém, který by byl na seznamu priorit. Podle toho situace také vypadá, i když se zdá, že se ledy konečně začínají hýbat. Zda to bude dostatečné, se ještě uvidí.